jueves, 5 de febrero de 2015

Satellites "La singularitat i la fracció" (Teatre de Manacor. 30.01.2015)


Lloc: Teatre de Manacor
Data: 30 de gener de 2015

Formació:
Aleph Tertön: Teclat i guitarra
Jordi Herrera: Guitarra i veu
José Miguel Puigserver “Púter”: Baix
Daniel Spies: Bateria

“La singularitat: 1.Punt d'infinita curvatura dins un forat negre on es destruïda la matèria. 2.moment en el temps on les màquines adquiriran consciència.”
“La fracció: 1.un grup que dissenteix dins un grup mes gran. La Fracció. 2. la repartició del pa dins l'eucaristia.”

Quant en Toni Mas m’avisà que reservés dia 30.01.2015 per veure els Satellites, en el primer moment vaig pensar que coneixia el grup. Per un instant vaig creure que en un temps passat havia escoltat alguna peça. Que tal vegada inclús havia vist algun vídeo. Però cercant informació a través de la seva web i mirant un poc per Internet em vaig donar compte que l’únic aspecte que coneixia, era el nom del grup. No importa, la recomanació d’en Toni me pareix suficient. A més, el meu sogre Joan Forteza també em comentà que fa uns deu anys (o més) els va veure en concert i pel que recorda, va quedar sorprès de manera molt grata. Molt diferent del que feien els grups mallorquins en aquell moment (amb les seves corresponents excepcions). Tot i així, el meu no temps fa que només pugui escoltar uns tres o quatre temes abans del concert. Concretament son tots de La singularitat i la fracció (Three House Records, 2013) darrer disc del grup fins a dia d’avui.

Organitzen aquest concert varis col·lectius de Manacor com son: 39 escalons, Altraveu, Art CoolActiu o Renou Col·lectiu. Importants avui en dia si volem gaudir de (pràcticament) qualsevol acte cultural a la comarca de Manacor. Alguns amb millor o pitjor criteri, però almenys programant propostes interessants i allunyades de convencionalismes rancis i buits.

El cartell de l’espectacle diu Un espectacle de rock i videoart. Concretament el grup ha d’interpretar el seu darrer disc, l’anomena’t La singularitat i la fracció, de manera íntegra i seguint l’ordre exacte. En Jaume Miralles es l’encarregat d’accionar el videoart preparat específicament per l’ocasió, però la mala sort fa que per motius personals, no pugui acudir a la cita i s’hagin d’improvisar unes projeccions alternatives. El grup avisa dels canvis via facebook al igual que també ho fa el col·lectiu 39 escalons.

Amb una assistència de públic ben considerable (quasi cent persones) comença puntual el concert al Teatre de Manacor. I clar, des del primer moment no puc evitar pensar que m’agradaria estar dret. El fet d’estar assegut limita els moviments que el cos, estimulat per la música, vol fer. De totes formes el que veig damunt l’escenari es un grup contundent. Molt potent i amb un so molt personal. Molt ben compenetrats entre ells. Un dels cervells de tot el projecte, en Jordi Herrera (junt amb en Púter), i com ja comentava fa ben poc a la crònica del concert de The Last Dandies (grup on també hi forma part en junt amb en Daniel Spies) és un músic excel·lent. Es nota ràpidament que fa el que vol amb la guitarra. Canviant-li el so contínuament. I la seva veu es realment peculiar, sorprèn quant el sents per primera vegada. En tot cas el seu lideratge es evident. Parlant en termes positius

Els tres músics que l’acompanyen fan una feina sense escissions. En Daniel Spies, que en Jordi Herrera m’assegura (entre rialles) que es el germà bessó d’en Daniel Spies de The Last Dandies, fa una feina perfecte. Amb una seguretat indiscutible i empenyent el grup amb la rítmica que desprenen. Aleph Tertön té un paper molt important donant atmosfera amb el teclat i agafant la guitarra en segons quines ocasions. I en José Miguel Puigserver “Púter”, fa una feina ben sòlida amb el baix elèctric, donant consistència a tota la música. No oblidem que es un dels pilars del grup i a part de ser un músic de sobrada qualitat, es responsable del so especial del grup..

La música dels Satellites em transporta, almenys a mi, a paratges obscurs. Amb això vull dir que la música que m’arriba, em fa estar amb tensió y l’in crescendo que practiquen a la majoria de temes fa que aquesta es vagui incrementant fins arribar a un clímax que es podria comparar amb els efectes d’alguna substància estupefacient. Es això res dolent? Jo crec que no. El concert dura més o menys uns vuitanta o noranta minuts que a mi, i tot i que som de concerts de poca durada, em passen volant i quant acaba la darrera nota del darrer tema dic un melós i ensucrat “oooohhhhh”.

Això si, precisament aquest darrer tema,  versió del “Could You Be Loved” de Bob Marley, segons el meu criteri estaria allunyat del to global del concert. La música dels Satellites tendeix més a la obscuritat. A històries inconnexes. Fins i tot diria aclaparadores i surrealistes . I sí, ho sé, aquesta es la meva impressió terriblement subjectiva. Què hi puc fer?. Dons aquesta cançó, tot i ser una crítica al sistema, té un cert gust optimista y un ritme que convida a ballar... i a cantar... senzillament em va semblar que desentonava en el global del concert.  Una altra cosa hagués estat que l'haguessin filtrat molt més aconseguint que fos 100% Satellites. Possiblement els músics no estiguin d’acord amb aquesta opinió, però no podia passar sense dir-ho.

Una vegada acabat el concert, en Jordi Herrera m’explica que el fet de no poder projectar el videoart els hi ha donat una relativa tranquil·litat al no haver de quadrar la música amb les imatges, a mes de poder interpretar els temes amb un altre ordre. Li coment que per el públic, era una mica estrany estar assegut. Que les ganes d’aixecar-se eren constants (de fet, un espectador, durant un tema sencer, s’aixeca i es deixa endur per la música) i clar, ell m’explica que el fet de fer-ho dins un teatre era precisament per poder projectar el videoart... en tot cas, i sense fer-ne comptes, una experiència diferent a la programada (que ja era un tant especial). Veure un grup que fa (per etiquetar una mica) rock experimental amb algunes traçades de noise. Inclús diria alguna coseta de post punk, dins un teatre municipal te una certa gràcia. I es que de tot, sempre s’ha de treure l’aspecte positiu. En Jordi també m’explica que la grandària de l’escenari del teatre es perfecte per ells ja que poden col·locar els amplificadors una mica més lluny del que es habitual (per no quedar sords literalment) a part de la gran mobilitat que tenen.

Per acabar la crònica faig una breu conclusió. Dic que els Satellites son un grup tremendament interessant. Potents. Amb una forta personalitat. Quinze anys després de formar-se el grup (amb una sèrie de canvis a la formació) segueixen endavant amb un projecte complicat si parlem amb termes de èxit i públic, aspecte que els fa més reals. Mes autèntics. Per jo son un descobriment (mai es tard) i dic sense dubtar ni un segon que es dels millors grups mallorquins que he vist en molt de temps (junt amb els The Last Dandies, que com ja he dit, la meitat del grup prové dels Satellites) i Clar, pretenc tornar-los a veure tot d’una que em sigui possible i recoman a tothom a que descobreixi la seva música, i si van a algun dels seus directes, i tot i que sigui un tòpic (ara mateix no tenc la inspiració divina) no vos deixaran indiferents.

Text © Jesús Mateu Rosselló, 2015
Fotos © María José Sierra Cañas, 2015

No hay comentarios:

Publicar un comentario